وقتی به منظور خرید یک کالا پا به بازار می نهیم ضمن در نظر گرفتن قیمت مارک تجاری- رنگ شکل و قیافه و... نسبت به خرید آن کالا اقدام می کنیم ولی بعد از خرید کالا در همان ساعت اولیه استفاده از کالا چیزی که ذهنها را به خود مشغول می سازد راحتی استفاده از آن کالا است .
مثلا" در خرید یک کالا مثل صندلی قبل از خرید قیمت مارک تجاری رنگ شکل و قیافه آن مد نظر است ولی همین که بعد از خرید یکی - دو روز که از آن استفاده می کنیم می بینیم راحتی ما را تامین نمی کند مثلا" احساس می کنیم پشتی آن راحت نیست دسته های آن برای آرنج ما بلند یا کوتاه است کمر مان تحت فشار است اینها مسائلی است که توسط علم ارگونومی ergo nomos یا مهندسی فاکتورهای انسانی با ید پاسخ داده شود
ارگونومی یک واژه یونانی است که از دو کلمه Ergo به معنای کار و nomos به معنای قوانین و اصول تشکیل شده است . ارگونومی در لغت به معنی قانون یا اصول کار . دراصطلاح ارگونومی به مفهوم تطابق و سازگاری محیط کار ابزار کار و شرایط کار با توانائیهای جسمی و روانی انسانهاست
پس ارگونومی دانشی است کاربردی مرکب از علوم مختلف که این علوم در کنار هم اصول ارگونومی را شکل داده تا با طراحی بهترمحیط کار ابزار کار و شرایط کار سازمان را در جهت بهره ور بودن آن کمک نماید و بطرز چشمگیری genie میزان رفاه و سازگاری انسانها را با محیط کار افزایش دهد
اما سازمان بین المللی کار واژه ارگونومی را متناسب کردن کار و شغل برای انسانها تعریف کرده است پس این علم می کوشد بجای متناسب سازی انسان با محیط ابزار کار و شرایط کار محیط ابزار و شرایط کاررا با انسان مناسب سازد
1 مهندسی انسانی ( روان شناسی مهندسی ) : روان شناسی مهندسی به جنبه های پردازش اطلاعات مرتبط با کار را مورد بررسی قرار می دهد و از دیدگاه حرفه ائی این حیطه به طراحی روشهای کار به منظور کاهش حوادث ناشی از خطاهای انسانی genie را شامل می شود
عموما" وقتی از مشاغل اداری صحبت می شود در ذهن تصویر یک شغل راحت و بی دردسر تداعی می گردد . اما واقعیت آن است که پشت میز نشینی هم دردسرها و مشکلات خاص خود را دارد ولی قبل از پرداختن به آن یک تعریف از محیط کار مطلوب ارائه می کنم
محیط کار مطلوب : محیطی است که نه تنها از نظر بهداشتی آسیب رسان نباشد بلکه موجب ارتقاء سطح بهداشت و سلامت کارکنان چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روانی گردد پس اگر محیط کار به نحومطلوب سازماندهی شود و آسایش و راحتی کار گر را فراهم آورد می توان انتظار هر چه بهتر کار را داشت
وقتی کارمندان به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت کار می کنند این وضعیت ثابت بدن در یک حالت فشار عضلانی genie ایجاد کرده جریان خون را در عضلات کند می کند انجام حرکات تکراری باعث ایجاد درد و نارحتی در کارمندان می شود لذا می بینیم در مشاغل اداری کارمندان پس چند سال کار معمولا" پشت گردن کمر دستها و شانه ها دچار نارحتی genie می شوند و اختلات اسکلتی و عضلانی پیش می آید
صندلی باید راحت باشد جنس روکش آن پارچهای باشد برای حفظ تعادل پایه های مناسب داشته باشد ( پنج چرخ داشته باشد ) ارتفاع آن قابل تنظیم باشد کفی آن با باسن فرد همخوانی داشته باشد دارای دسته قابل تنظیم باشد - چرخان باشد پشتی آن دارای انحنای مناسب باشد که گودی کمر را پر کند
نور اتاق کار از اهمیت خاصی برخوردار است بهتر است روشائی به گونه ائی طراحی شود که متن ها به خوبی قابل رویت باشد منبع روشنائی سایه های اضافی یا خیرگی ایجاد نکند روشنائی موضعی و قابل حمل و دسترس افراد باشد بهتر است جهت استفاده از روشنائی طبیعی روز محل کار پنجره کافی داشته باشد پنجره ها دارای پرده قابل تنظیم باشد نور مناسب برای اتاق ها ی اداری 300 الی 400 لوکس است که بهتر است از روشنائی طبیعی تامین شود اگر از نور مصنوعی استفاده می کنید بهتر است از لامپ های ترکیبی سفید و زرد استفاده نمائید استفاده از نور سفید به تنهائی باعث ایجاد خستگی و کاهش تمرکز و بهره وری میشود
محل کار باید دارای تهویه مطبوع و مناسب باشد تهویه مناسب و مطبوع باعث افزایش تمرکز و کاهش خستگی کارکنا و افزایش بازدهی آنها می شود برای جریان هوای تازه و تامین اکسیژن در محل کار جریان هوای معادل 1/0 تا 2/0 متر بر ثانیه توصیه می شود سیستم های سرمایشی و گرمایشی باید طوری طراحی شود که دمای هوا در تمام فضا ی اتاق یکنواخت و یکسان باشد و افراد بطور مستقیم در معرض جریان هوای سرد و گرم قرار نگیرند
یکی از نوشابه هائی که در ادارات به وفور میل می شود چای است لذا افراد بعد چند ماه کار اداری حسابی چایخور می شوند لذا لازم است افرادی که مسئولیت تهیه چای را بعهده دارند دارای کارت سلامت باشند روپوش مخصوص داشته باشند فنجانه ها را کاملا" شسته باشد هر یک سال یا یک سال ونیم فنجانها تعویض گردند کارمندان بدانند مصرف زیاد چای باعث بی قراری فرد می شود سعی شود چای را داغ ننوشید و مراقب قند مصرفی خود نیز باشید
امروزه استفاده از کامپیوتر در سیستم اداری تقریبا" عمومیت یافت و تعدادی ز یادی از افراد ساعت ها متمادی با کامپیوتر کار می کنند به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط کار با کامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نا مناسب در محیط کار ی و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام کار با کامپیوتر ممکن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها ی مختلف شود
1 - به تناوب از پشت میز کامپیوتر بر خاسته و با نرمشهای ساده گردن - بازو مچ دست و پا را حرکت دهید عموما" هر یک ساعت 5 الی 7 دقیقه نرمش کنید
8 سطح صفحه کلید تقریبا" هم ارتفاع دسته صندلی و آرنج باشد و مچ بطور عادی روی صفحه کلید قرار گیرد بطوریکههنگام کار ساعد ها تقریبا" موازی با افق قرار گرفته باشد و زاویه بین مچ دست و ساعد 5 تا 10 درجه باشد موقعیت ماس در همان ارتفاع و فاصله نسبت به صفحه کلی
No comments:
Post a Comment