با سلام: امیدوارم از مطالب این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید. هدف از نگارش مطالب این وبلاگ در دسترس قرار دادن مطالب مفید و علمی رشته مکانیک بخصوص گرایش تاسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع میباشد.در کنار مطالب علمی سعی می شود مطالب مذهبی و جالب نیز در اختیار دوستان قرار گیرد. استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر یک صلوات مجاز می باشد. با تشکر علی اصغر زارع
این دیگ ها در مراحل آغاز بهره برداری تا فشار حدود 1 bar تامین می نمودند که پاسخگوی نیازهای آن دوره بود ولی به علت تشکیل رسوب و لجن در کف دیگ که تنها قسمت تبادل حرارت آب با شعله بود و با بروز این مشکل دمای فلز به آرامی بلا رفته و موجب تغییر شکل و دفرمه شدن فلز کف و در نتیجه ایجاد خطر انفجار می شد .
بدین جهت برای دستیابی به بازده حرارتی بشتر نیاز به تبادل حرارتی بیشتری احساس می شد در نتیجه سطوح در معرض حرارت با در نظر گرفتن تعداد زیادی لوله باریک که در آن ها گازهای گرم جریان داشتند و اطراف آنها آب وجود دارد افزایش یافتند. این دیگ ها با داشتن حجم کمتر راندمان مناسبی داشتند .
در دیگ های عقب خشک انتهای لوله های پاس 2 و 3 هر دو به یک سطح شبکه متصل می شوند که به علت اختلاف دمای فاحش گازهای حاصل احتراق در پاس 2 ( 1000 درجه سانتیگراد ) و پاس 3 ( حداکثر 250 سانتیگراد ) سطح این شبکیه دچار تنش و در نهایت نشتی می شود. همچنین دیگ های عقب خشک نیاز به عایق کاری و انجام تعمیرات بر روی مواد نسوز طاقچه جدا کننده پاس 2 و 3 نیز در فواصل زمانی کوتاه دارند که موجب افزایش هزینه نگهداری و ایجاد وقفه در تولید می شوند .
ج هت حل مشکلات fasce فوق شرکت ینکلن در سال 1935 طرح جدید ساخت دیگ های بخار 3 پاسه را به ثبت رساند که مشکل اختلاف دمای زیاد صفحه و لوله ها را که تحت اختلاف شدید دمای زیاد قرار داشتند را از طریق ایجاد دو صفحه شبکیه جداگانه برای هر دو دسته از لوله ها بر طرف ساختند. این طرح سطوح عایق کاری شده در دیگ های عقب خشک را نیز تبدیل به سطوح مفید و جاذب حرارت نمود .
جهت fasce دستیابی fasce به ظرفیت های بالاتر fasce نوع دیگری از دیگ های بخار با ساختاری متفاوت بنام دیگ های لوله آبی (واتر تیوپ) ساخته شده و تکامل یافته اند. امروزه تعداد زیادی از دیگ های بخار لوله آبی با مشخصاتی نظیر فشار نامحدود و ظرفیت ها ی بالا با راندمان 90-85 درصد جهت تولید نیرو در کارخانجات بزرگ و نیرو گاه ها و ... نصب و مشغول به کارند .
دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از 15 psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند .
ق ط ر داخلی پوسته 16in , حجم کلی بدون روکش و عایقکاری 5 Ft 3 , و فشار 100 psig . چنانچه دیگ از هریک از محدوه های مذکور تجاوز نماید به آن دیگ نیرو می گویند. مقرارت مربوط به جوشکاری در اینگونه دیگ های کوچک به سختی دیگ های بزرگ نیست . دیگ نیرو یک دیگ بخار آب یا بخار می باشد که در بالاتر از فشار 15 psig کارکرده و ابعادش از ابعاد دیگ کوچک تجاوز نماید. این تعریف شامل دیگ های آب گرم گرمایشی یا آب گرم مصرفی که در فشار بالاتر از 160 psig و دمای 250 0 F کار کند اطلاق می شود . دیگ آب گرم گرمایشی عبارتست از دیگی که در آن هیچگونه بخار آبی تولید نمی شود لیکن آبگرم آن به منظور گرمایش در یک مدار به گردش درآمده و مجددا به دیگ باز می گردد. فشار آب در اینگونه دیگ ها را در نقطه خروجی آن نباید از 160 psig و دمای آن از 250 0 F تجاوز نماید. اینگونه دیگ ها را دیگ گرمایشی کم فشار می نامند که مطابق بخش 5 آیین نامه دیگ های گرمایشی از آیین نامه ASME ساخته می شوند. چنانچه فشار یا دما از این حدود تجاوز نماید دیگ باید به مانند دیگ های پرفشار و طبق آیین نامه ASME طرح شود . دیگ آبگرم مصرفی به دیگی گفته می شود که بطور کامل پر از آب بوده و برای استفاده خارجی آبگرم تولید می نماید . ( آبگرم دیگر به دیگ باز نمی گردد) فشار آن از 160 psig و دمای آن از 250 0 F تجاوز نمی کند. این نوع دیگ ها را نیز در زمره دیگ کم فشار قرار می دهند و آنها را مطابق بخش چهار (دیگ های گرمایشی) آیین نامه ASME می سازند. چنانچه فشار یا دما از این حد تجاوز نماید این دیگ ها باید مطابق دیگ های پرفشار طراحی شوند . دیگ استفاده کننده ضایعات حرارتی fasce از ضایعات حرارتی که محصول فرعی پاره ای از فرآیند های صنعتی است از قبیل گازهای داغ ناشی از کوره بلند کارخانه ذوب آهن یا محصولات ناشی از احتراق خروجی از یک توربین گازی یا محصولات فرعی یک فرآیند صنعتی استفاده می کند. ضایعات حرارتی از روی سطوح تبادل کننده گرما عبور نموده و آبگرم یا بخار آب تولید می شود .
برای ساخت این نوع دیگ ها همان مقررات fasce ساخت آیین نامه ASME استفاده شده برای دیگ های آتش شده بکار بده می شوند. قطعات کمکی و ایمنی مربوط به این دیگ ها بطور معمول مطابق آیین قطعات در دیگ های دیگر می باشند . دیگ یکپارچه به دیگی اطلاق می شود که بطور کامل در کارخانه ساخته و سوار شده باشد. این دیگ دارای انواع لوله آبی و لوله دودی یا چدنی بوده و دستگاه های احتراق تجهیزات fasce کنترل و ایمنی را نیز به همراه خود دارد . دیگی که در کارخانه ساخته شده و سوار می شود نسبت به دیگ مشابه ای که دارای همان ظرفیت بخاردهی بوده و در خارج از کارخانه و در محل بهره برداری نصب و سوار می شود ارزانتر fasce است. گرچه دیگ ساخته و سوار شده در کارخانه به طور معمول حاضر و آماده تحویل نمی باشد ولی نسبت به دیگی که در محل بهره برداری ساخته و سوار می شود دارای زمان ساخت و تحویل کمتری است. زمان نصب و راه اندازی آن نیز نسبتا کمتر است . در کل می توان گفت که کار در کارگاه بطور معمول بهتر و قابل رسیدگی بوده و هزینه کمتری دارد .
دیگ فوق بحرانی به دیگی اطلاق می شود که در فشاری بالاتر از فشار بحرانی
No comments:
Post a Comment